Kocitace a smrt anchor textu?

By SilverHat | 20.11.2012

Termín kocitace (ko-citace) nebo též paralelní citace se používá v bibliometrii a scientometrii (měření úspěšnosti vědeckých publikací podle jejich ohlasu). Používají je i vyhledavače při analýze obsahu a zjednodušeně je možno princip sledování kocitace vysvětlit tak, že se předpokládá, že pokud se na nějaké dvě cílové stránky odkazuje společně, tak jsou také obsahově příbuzné. A to tím více, čím více společných citací existuje.

Trochu provokativní nadpis příspěvku na SeoMoz o smrti anchor textu je samozřejmě velkou nadsázkou. Poukazuje ovšem na to, že význam tohoto faktoru klesá s tím, jak vyhledavače se snaží eliminovat činnosti SEO optimalizátorů a zjistit skutečnou relevanci stránek. A že anchor text může být nástrojem manipulativních technik, to bylo prakticky prokázáno tzv. bombou Google.

V souvislosti se SEO se o kocitacích ve světě mluví již dávno (rok 2006 je pro Google něco jako středověk), ovšem spíše v teoretické rovině. Praktický linkbuilding se zaměřoval především na práci s anchor textem, kdy jsou efekty (zatím) rychlejší a viditelnější. Jestli s to změní, to se ukáže. Výše zmíněný článek na SeoMoz je důležitý v tom, že ukazuje měřitelný výsledek. Pomohl k němu i vlastní nástroj pro analýzu zpětných odkazů Open Site Explorer.

V Čechách se naopak o kocitacích v souvislosti se SEO moc nemluví, podařilo se mi „vygůglovat“ jedinou zmínku Marka Prokopa někde ve tři roky staré internetové diskusi. Jestli se kocitace nějak uplatňuje ve vyhledávání na Seznamu, o tom více-méně pochybuji. Taky proto, že se zdá, že Seznam je na relevanci odkazu méně přísný než Google (nebo o krok pozadu za Google?).

Pokud se hodnocení kocitací bude v budoucnu více uplatňovat ve výsledcích vyhledávání, asi to nebude znamenat ani smrt anchor textu ani smrt SEO, spíše to SEO bude komplikovanější (a dražší).

One thought on “Kocitace a smrt anchor textu?

  1. Marek Prokop

    Já o kocitaci taky mluvím (na školeních) už dávno. A nejen mluvím, i prakticky používám. Přijde mi to jako jedno z nějpřirozenějších a nejpraktičtěji uchopitelných kritérií rychlého posouzení kvality zpětného odkazu. Proto se mi nezdá, že by to SEO nějak komplikovalo.

Comments are closed.