V kontextové reklamě nás čeká více respektu k soukromí

By SilverHat | 1.3.2013

Mozilla dala na vědomí, že v připravované verzi 22 budou ve výchozím nastavení blokována cookies třetích stran. Provozovatelé reklamy se bouří, protože by to znamenalo omezení možnosti pro servírování tzv. zájmově orientované reklamy. Zatímco u kontexově cílené reklamy (reklama je vybírána na základě tématu stránky, na který má být umístěna), u zájmově cílené reklamy se sleduje předchozí aktivita uživatele právě pomocí cookies.

Tuto technologii používá i reklamní gigant Google (ony známé cookies od DoubleSpace). Zatím funguje odmítnutí systémem „opt-out“, tedy na základě explicitní akce uživatele, které je možno realizovat jak na webu poskytovatele reklamy, tak i ve většině prohlížečů. Jediným browserem, který funguje na pricipu „opt-in“ (tedy uživatel musí volbu explicitně nastavit) ve vztahu k cookies třetích stran, je Safari od Apple. Teď se k němu přidá Mozilla Firefox a možná i Microsoft Explorer.

Tím by se podíl uživatelů odmítajících cookies třetí strany zvýšil. Poskytovatelé reklamy to pokládají za velký problém, protože zájmově cílená reklama má na trhu podstatný podíl. Objevují se cílené varianty toho způsobu doručování  inzerce, jako je třeba tzv. remarketing, kterým je možno oslovit uživatele při opakované návštěvě. Asi by na tom tratili více provozovatelé inzertní systému než samotní inzerenti. Omezená možnost zájmového cílení by o něco snížila účinnost reklamy. To by asi vedlo i tlaku na snížení ceny takové méně účinné reklamy, protože on-line inzerce se dnes ve valné míře prodává jako výkonová.

Je zajímavé podívat se také na stránky iniciativy za internetové soukromí DoNotTrack.us. Na nich najdete technické informace pro vývojáře s návody na implementaci některých řešení, které se obejdou bez šmírování uživatelů pomocí cookies.